Reguleringen af erhvervsdrivendes markedsføring overfor såvel forbrugere som andre erhvervsdrivende er kompleks og svær at navigere i, og når virksomheder skal tilrettelægge deres markedsføringsstrategier og gennemføre markedsføringstiltag i praksis, vil der oftest opstå en række juridiske udfordringer, som der bør tages højde for, da manglende compliance med de markedsføringsretlige regler kan medføre både bødestraf og kommerciel skade for virksomheden.
Hvordan kan vi hjælpe?
CLEMENS specialister rådgiver inden for alle områder af markedsføringsretten uanset branche og forretningstype. Vi tager altid udgangspunkt i din virksomhed, og vi bestræber os altid på at levere praktisk anvendelige løsninger og juridisk kvalificeret rådgivning, som matcher din virksomheds individuelle behov og understøtter din forretning.
Vi rådgiver blandt andet om:
- Greenwashing, herunder rådgivning om rammerne for markedsføring af grønne udsagn i forhold til vildledningsforbuddet, dokumentationskrav mv.
- Vurderinger af markedsføringskampagner og konkrete markedsføringstiltag
- Direkte markedsføring, herunder compliance med spamforbuddet, udarbejdelse af samtykketekster og vurdering af samtykke flows på hjemmesider mv.
- Prismarkedsføring, herunder fx tilrettelæggelse af markedsføringskampagner, besparelsesudsagn, prissammenligninger
- Compliance i forbindelse med konkrete salgs- og markedsføringsprocesser, hjemmesideopsætninger, markedsføringstiltag mv.
- Markedsføring via sociale medier
- Brug af influencers, herunder udarbejdelse af influenceraftaler og rådgivning om skjult reklamer
- Anvendelse af cookies og cookielignende teknologier
- Markedsføring målrettet børn og unge
- Produktefterligninger
- Udarbejdelse af anmodninger om forhåndsbeskeder fra Forbrugerombudsmanden
- Klage- og tilsynssager
- Politianmeldelser og erhvervsstraffesager
- Markedsføringsretlige tvister og retssager
FAQ
Reglerne om prismarkedsføring skal sikre en fair konkurrence og sikre forbrugere mod vildledning.
Reglerne om prismarkedsføring i markedsføringsloven sætter blandt andet grænser for hvor ofte og med hvilke intervaller produkter må sættes på tilbud, og hvordan erhvervsdrivende i øvrigt må markedsføre priser.
Såfremt et produkt markedsføres med priser, som indikerer en besparelse, fx ved brug af ”før og nu priser”, er det som udgangspunkt et krav, at produktet har været solgt til ”før prisen” i en periode på minimum 6 uger.
Reglerne om prismarkedsføring regulerer også prisbesparende udsagn, og har blandt andet betydning for, hvordan produkter kan sælges med mængderabatter og i pakketilbud.
Da mange i dag prioriterer bæredygtighed i forbindelse med køb af produkter og tjenesteydelser, kan udsagn om bæredygtighed give en konkurrencefordel.
Formålet med reglerne om greenwashing er derfor at sikre, at produkter ikke markedsføres som bæredygtige, klimavenlige eller lignende, uden at virksomheden kan dokumentere, at udsagnet er retvisende.
Kravene til dokumentationen for bæredygtighedsudsagn er strenge, og det er derfor vigtigt at være opmærksom på, hvilke krav der stilles hertil, inden et produkt markedsføres som bæredygtigt.
Greenwashing er nemlig en overtrædelse af markedsføringslovens regler om vildledende markedsføring og kan medføre bødestraf for din virksomhed.
Markedsføringsretten danner rammerne for, hvordan din virksomhed kan markedsføre sig selv og sine produkter. Reglerne har primært til formål at sikre, at virksomheder udviser god markedsføringsskik, der tager hensyn til forbrugere, konkurrenter og almene samfundsinteresser.
Det er et grundlæggende princip inden for markedsføringsretten, at virksomheder skal udvise god markedsføringsskik. Dette princip følger direkte af markedsføringsloven, og hvad der forstås ved god markedsføringsskik fastlægges derfor løbende af Forbrugerombudsmanden og domstolenes praksis på området.