Folketinget har vedtaget en række nye regler, der letter adgangen til risikovillig kapital for iværksættere og investorer samt skaber skattemæssige lempelser. Reglerne er vedtaget som led i regeringens erhvervsudspil ”Et stærkere erhvervsliv”, der blev lanceret i sommeren 2024, der bl.a. følger op på dele fra ”Aftalen om Iværksætterpakken”, som tidligere er blevet indgået mellem Regeringen og en lang række af Folketingets partier. Mange af de ændringer, som de nye regler medfører, er allerede trådt i kraft fra den 1. januar 2025.
Læs med nedenfor for en gennemgang af de nye reger, og få indblik i, hvordan de kan gavne dig som iværksætter eller investor.
Oversigt over artiklens afsnit:
Mulighed for offentligt udbud af anparter (equity crowdfunding)
De nye regler giver mulighed for, at det fra den 1. januar 2025 er muligt at lave såkaldt equity crowdfunding i anpartsselskaber. Equity crowdfunding er en investeringsform, hvor et selskab rejser kapital gennem et udbud af sine kapitalandele til offentligheden. Denne nye mulighed åbner for, at små virksomheder kan skaffe midler til vækst fra en bredere kreds af interesserede investorer.
Efter de tidligere regler, har danske anpartsselskaber ikke kunne tilbyde kapitalandele til offentligheden, hvilket har begrænset muligheden for at tiltrække investorer gennem børsnotering eller anden offentlig handel. Anpartsselskaber har derfor traditionelt haft en lukket og kendt ejerkreds, og anparter har hidtil ikke været anset som omsættelige værdipapirer.
Med de nye regler afskaffes forbuddet mod, at anpartsselskaber kan tilbyde sine kapitalandele til offentligheden. Dette sker blandt andet med inspiration fra andre europæiske lande, hvor equity crowdfunding er en udbredt finansieringsform – også blandt virksomhedsformer, som svarer til den danske anpartsselskabsform.
Fremadrettet vil danske anpartsselskaber derfor kunne udbyde sine anparter til offentligheden, forudsat at den samlede værdi af udbuddet er under EUR 5 millioner beregnet over en periode på 12 måneder.
Hvis én af følgende betingelser er opfyldt, vil det dog være muligt at udbyde anparter med en værdi over EUR 5 millioner til offentligheden:
- udbuddet er udelukkende rettet mod kvalificerede investorer,
- udbuddet er rettet mod færre end 150 fysiske eller juridiske personer,
- udbuddet har et pålydende pr. enhed på minimum EUR 100.000, eller
- udbuddet er rettet mod investorer, som erhverver anparter for i alt mindst EUR 100.000 pr. investor for hvert særskilt udbud.
Med de nye regler vil det være lettere for danske virksomheder at få adgang til kapital f.eks. via crowdfunding platforme eller via egne digitale kanaler. Hvis anparterne tilbydes via en crowdfunding platform, er der dog yderligere regler i den såkaldte crowdfundingforordning, der skal overholdes.
Formålet med de nye regler er at øge danske anpartsselskabers konkurrenceevne i forhold til at skaffe risikovillig kapital fra både indenlandske og udenlandske investorer.
Nedsættelse af minimumskapitalkravet til anpartsselskabers selskabskapital
Hvis man inden den 1. januar 2025 ville stifte et anpartsselskab, krævede det en mindstekapital på DKK 40.000. Med vedtagelsen af de nye regler er kapitalkravet blevet lempet betydeligt, og et anpartsselskab kan fra den 1. januar 2025 stiftes med et indskud på DKK 20.000.
Få hjælp til at stifte et anpartsselskab eller andre selskabsretlige problemstillingerOphævelse af beskatningen af selskabers udbytter fra unoterede porteføljeaktier
Med de nye regler er det vedtaget, at selskaber ikke længere skal beskattes af udbytte, som modtages fra såkaldte ”unoterede porteføljeaktier”.
Efter de tidligere regler var selskaber ikke skattepligtige af indtægt ved afståelse af sine unoterede porteføljeaktier, hvorved forstås unoterede aktier eller anparter ejet af et selskab, der ejer mindre end 10 % af det selskab, der er investeret i (porteføljeselskabet). Ifølge de tidligere regler blev selskabet dog beskattet af det udbytte, som selskabet fik udbetalt fra sine porteføljeaktier.
Efter vedtagelsen af de nye regler, er beskatningen af udbyttet fra selskabers skattefrie porteføljeaktier ophævet. De nye regler gælder desuden – med visse undtagelser – også for det udbytte, som udenlandske selskabsinvestorers modtager af skattefrie porteføljeaktier i et dansk porteføljeselskab.
Efter vedtagelsen af de nye regler sidestilles porteføljeaktierne i skattemæssig henseende med datterselskabsaktier.
Begrundelsen for denne ændring er blandt andet at gøre det mere attraktivt at investere i og have en ejerandel på under 10 % i unoterede selskaber, hvilket skal forbedre de unoterede selskabers muligheder for at tiltrække kapital.
Forhøjelse af loftet for indskud på aktiesparekontoen
I dag kan personer, der er fuldt skattepligtige til Danmark foretage indskud på en såkaldt aktiesparekonto, der bruges til at investere i aktier, og som i den forbindelse er underlagt en særlig attraktiv beskatning. Aktiesparekontoen blev indført i 2019 for at gøre det mere attraktivt at opspare i aktier via en ordning med en effektiv gennemsnitlig skattesats af afkastet, der er lavere end den almindelige skattesats for aktieindkomst. Gevinst på aktiesparekontoen beskattes med en skattesats på 17 %, og et værdifald på aktiesparekontoen fremføres automatisk til modregning i senere års gevinster på aktiesparekontoen.
Indskud på aktiesparekontoen kunne tidligere alene ske i det omfang, at den samlede værdi af aktiesparekontoen inklusive årets nettoindskud ikke overstiger et beløb, der for kalenderåret 2024 udgjorde DKK 135.900. Hvis der foretages indskud på aktiesparekontoen, som overstiger beløbsgrænsen, skal det overskydende beløb udloddes med forøget beskatning til følge.
Efter de tidligere regler reguleres beløbsgrænsen for kalenderåret 2025 til DKK 142.500 (2025 niveau), og for kalenderåret 2026 og senere år udgør beløbet DKK 146.200 (2025 niveau).
Efter vedtagelsen af de nye regler er beløbsgrænsen for indskud på aktiesparekontoen forhøjet til DKK 166.200 for kalenderåret 2025 og senere år. De nye regler giver altså mulighed for at placere flere midler på aktiesparekontoen og dermed drage større fordel af aktiesparekontoens lavere skattesats.
Forhøjelse af progressionsgrænsen for beskatning af personlig aktieindkomst
Efter de tidligere regler skulle den årlige aktieindkomst beskattes med:
- 27 % for et beløb op til DKK 63.300 (2025 niveau) og
- 42 % af den del af aktieindkomsten, der overstiger denne grænse.
Ægtefæller sambeskattes af aktieindkomsten, så ægtefællers aktieindkomst lægges sammen. For ægtefæller skulle et beløb op til DKK 126.600 (2025 niveau) altså beskattes med 27 %.
Efter vedtagelsen af de nye regler forhøjes progressionsgrænsen for beskatning af aktieindkomst fra og med indkomståret 2025 til DKK 83.100 (2025 niveau) for enkeltpersoner og DKK 166.200 (2025 niveau) for ægtefæller.
Afgrænset periode med realisationsbeskatning af noterede porteføljeaktier
Der er med de nye regler indført en mulighed for en tidsmæssigt afgrænset periode med realisationsbeskatning af de såkaldte ”noterede porteføljeaktier”.
Ifølge de tidligere regler skulle selskabers gevinst og tab ved afståelse af porteføljeaktier, hvorved forstås aktier ejet af et selskab, der ejer mindre end 10 % af det selskab, der er investeret i (porteføljeselskabet), der er optaget til handel på et reguleret marked, medregnes ved indkomstopgørelsen efter lagerprincippet. Lagerprincippet indebærer, at indkomstårets gevinst eller tab opgøres som forskellen mellem aktiernes værdi ved indkomstårets slutning og aktiernes værdi ved indkomstårets begyndelse. Ved anvendelse af lagerprincippet beskattes urealiserede gevinster således også, hvilket er en økonomisk belastning for selskaberne.
De nye regler indfører en mulighed for, at selskaber kan vælge beskatning af porteføljeaktier efter realisationsprincippet, så alene realiserede gevinster beskattes. Adgangen til at vælge realisationsbeskatning er dog kun mulig i en afgrænset periode på 7 år regnet fra den første børsnotering af det selskab, som har udstedt porteføljeaktierne. Denne begrænsning er begrundet med, at der i løbet af de første 7 år efter en børsnotering kan være store udsving i kursen, der kan give en uhensigtsmæssig beskatning efter lagerprincippet. Tanken bag de nye regler er, at kursen oftest vil have stabiliseret sig efter de første 7 år. Herefter vil selskabet igen skulle anvende lagerprincippet. Dette kan medføre, at der skal betales skat af de urealiserede gevinster, der er opstået i løbet af de førnævnte 7 år.
Forhøjelse af loftet over skattekreditter for forsøgs- og forskningsaktiviteter
Tidligere kunne virksomheder, som anvendte virksomhedsordningen, som er en alternativ skatteordning for personligt drevne virksomheder med en beskatningssats svarende til selskabsskattesatsen, anmode Skatteforvaltningen om at få udbetalt skatteværdien af underskud, som stammer fra udgifter til forsknings- og udviklingsaktiviteter. Efter de tidligere regler kunne der højest udbetales et samlet beløb svarende til skatteværdien af DKK 25 millioner.
Med de nye regler er loftet over skattekreditter for forsøgs- og forskningsaktiviteter forhøjet til DKK 35 millioner fra og med indkomståret 2027, hvilket særligt vil gavne små og mellemstore virksomheder, som har brug for en styrket likviditet i forbindelse med forsknings- og udviklingsaktiviteter.
Lempelse af forskerskatteordningen
De nye regler inkluderer desuden en lempelse af kravene for at anvende den såkaldte ”forskerskatteordning”.
Efter de tidligere regler var det muligt at anvende en særlig skatteordning for udenlandske forskere og nøglemedarbejdere, der rekrutteres i udlandet og ansættes i Danmark – ofte kaldet forskerskatteordningen. Anvendelse af ordningen forudsætter, at en række betingelser er opfyldt, herunder at personen i henhold til sin ansættelseskontrakt er garanteret en gennemsnitlig månedsløn af en hvis størrelse.
Hvis betingelserne for at anvende forskerskatteordningen er opfyldt, kan man i en afgrænset periode vælge at blive bruttobeskattet med en flad skattesats på 27 % plus arbejdsmarkedsbidrag. Ordningen giver altså en lavere beskatning end den almindelige lønindkomstbeskatning. Omvendt kan man dog ikke, med få undtagelser, foretage fradrag af ellers fradragsberettigede udgifter i sin skattepligtige indkomst.
Efter de tidligere regler var det et krav, at den gennemsnitlige månedsløn udgjorde DKK 78.000 (2025 niveau).
Med vedtagelsen af de nye regler nedsættes vederlagskravet til DKK 63.000 (2025 niveau) om måneden. Dette gør Danmark mere attraktivt for internationale talenter og styrker virksomhedernes mulighed for at tiltrække kvalificerede medarbejdere.
Justering af reglerne om underskudsfremførsel
Selskaber kan under visse betingelser fradrage fremførselsberettigede underskud ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst for de følgende indkomstår. Et underskud realiseret i et indkomstår kan altså give et skattemæssigt fradrag i overskuddet i de følgende indkomstår.
Efter de tidligere regler kunne der maksimalt fremføres underskud på i alt DKK 9.825.000 (2025 niveau). Med vedtagelsen af de nye regler er denne grænse hævet markant, så der fra indkomståret 2025 vil kunne fremføres underskud på i alt DKK 20.829.000 (2025 niveau).
De nye regler er en positiv ændring for særligt de selskaber, som befinder sig i opstartsfasen, da disse selskaber ofte har store underskud som følge af opstarten.
Ikrafttræden
De ovenfor omtalte regler er for de fleste vedkommende trådt i kraft fra og med den 1. januar 2025. Lempelserne af forskerskatteordningen træder dog først i kraft fra 2026, mens forhøjelsen af loftet for forskningsskattekreditterne træder i kraft fra 2027.
Hos CLEMENS følger vi udviklingen tæt
De ovenfor beskrevne lovændringer har stor betydning for både iværksættere og investorer.
Samlet er der tale om en markant forbedring af investeringsvilkårene i danske selskaber, som blandt andet vil forbedre din mulighed som iværksættere for at skaffe risikovillig kapital i opstartsfasen. Samtidig halveres kapitalkravene til stiftelse af anpartsselskaber, hvilket er en markant lempelse af adgangskriterierne for at drive virksomhed i selskabsform.
Vi forventer, at de nye regler vil styrke investorernes incitament til at stille det nødvendige kapitalgrundlag til rådighed, som kan blive afgørende for, at du som iværksætter kan realisere dine vækstambitioner.
Vi holder dig opdateret
Hos CLEMENS holder vi os løbende opdateret på udviklingen, så vi altid kan tilbyde dig den mest aktuelle og relevante viden, når du har brug for rådgivning om de juridiske rammer, der kan påvirke din virksomhed eller investering.
Har du spørgsmål til de nye regler eller har brug for nærmere drøftelse om, hvordan ændringerne kan påvirke dine konkrete behov, er du altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende samtale.
Styrk dine investeringer med rådgivning - book en samtale