Hos CLEMENS har vi indgående erfaring med at yde rådgivning om databeskyttelsesretlige problemstillinger og complianceudfordringer til mange forskellige brancher og mange typer og størrelser virksomheder og myndigheder. Vi går langt for at sikre, at vores rådgivning altid er af højeste kvalitet men samtidig også helhedsorienteret, så det ikke kun er juraen, men også organisationens øvrige interesser, der er i fokus.
Hvad er databeskyttelse?
Alle virksomheder og myndigheder behandler personoplysninger i større eller mindre omfang. Det kan fx være om medarbejdere, kunder, samarbejdspartnere, leads eller besøgende på en hjemmeside. De databeskyttelsesretlige regler gælder derfor for alle virksomheder og myndigheder uanset størrelse og type. De databeskyttelsesretlige regler der er gældende i Danmark, stammer primært fra EU, men der er også vedtaget en række særregler i Danmark, herunder blandt andet vedrørende brugen af CPR-numre og oplysninger om strafbare forhold. Reglerne har blandt andet til formål at sikre og regulere, at virksomheder og myndigheder kun behandler personoplysninger på en legitim, ordentlig, nødvendig og gennemsigtig måde.
Hvordan kan vi hjælpe med databeskyttelse?
Der gælder mange komplicerede regler for, hvordan organisationer må behandle personoplysninger. Best practice inden for databeskyttelse er i konstant udvikling, og lovgivningen stiller en lang række krav til alle private virksomheder og offentlige myndigheder, som dog udmønter sig forskelligt alt afhængig af, hvordan virksomheden eller myndigheden er indrettet. At opnå et forsvarligt complianceniveau indenfor databeskyttelse er derfor ikke en let øvelse, men en proces, der kræver mange ressourcer og specialiserede kompetencer. Uanset branche hjælper CLEMENS’ specialister din virksomhed med at identificere og få overblik over relevante risici for netop din organisationen samt planlægge og bistå udviklingen til compliance med databeskyttelsesreglerne.
CLEMENS rådgiver inden for alle områder af databeskyttelsesretten:
- Generelle spørgsmål om implementering og fortolkning af persondataforordningen (GDPR) og databeskyttelsesloven
- Gap-analyser og compliancevurderinger
- Risikovurderinger og konsekvensanalyser
- Generelle problemstillinger ifm. behandling af persondata som led i virksomhedens drift, herunder fx i forbindelse med markedsføringstiltag eller anvendelse af cookies og cookie-lignende teknologier
- Udarbejdelse af politikker, procedurer, instrukser
- Efterlevelse af oplysningsforpligtelser
- Videregivelse af persondata
- Databehandleraftaler og aftaler om fælles dataansvar
- Databehandlerkontrol
- Internationale dataoverførsler
- Håndtering af sikkerhedsbrud, herunder anmeldelser til Datatilsynet
- Rettighedsanmodninger om indsigt, korrektion og sletning af personoplysninger
- Klagesager
Hvorfor er compliance med databeskyttelseslovgivningen vigtigt?
Compliance handler helt grundlæggende om at sikre, at organisationen overholder lovgivningen. I Danmark er det Datatilsynet, som påser, at private virksomheder og offentlige myndigheder overholder de databeskyttelsesretlige regler. Manglende compliance med de databeskyttelsesretlige regler kan resultere i bøder, retssager, negativ omtale, kommercielle skader og meget mere.
Forebyggende tiltag og complianceindsatser kan derfor spare din organisation for utallige omkostninger i det lange løb. Hertil kommer, at de rette compliancetiltag kan øge effektiviteten i din organisation, blandt andet på baggrund af øget struktur og forståelse for interne processer og risici.
Rangeringer
CLEMENS’ complianceteam er rangeret i tier 2 i Legal500 i 2023, hvor en række klienter har udtalt sig om complianceteamets rådgivning.
”Camilla Sand Fink is very sharp and I find her communication/way of explaining legal complexities excellent. I find her to be very capable and her good communication helps to drive progress in different situations instead of gettick stuck in legal details which are more or less irrelevant for the business.”
”The team and partners are focused on solving the practical challenges while maintaining the required legal coverage. The teams and partners are client centric, very knowledgeable, have practical experience and are very good people.”
“We have worked with the compliance team and we have always been super thankful for their work and skills. They are a young and agile team with the ability to move fast on incoming dilemmas and issues. They have a strong network and have moved fast in setting us up with relevant peers.”
“We have worked closely with Camilla Sand Fink who demonstrates brilliant and best-in-class work and knowledge in the field.”
“Tommy Angermair and Camilla Sand Fink are the team that I’ve worked most closely with recently. Tommy’s willingness to provide help a a moment’s notice – as well as help separate fact from feeling has been incredibly useful in situations where we’ve had thorny employment issues to handle.”
“Camilla Sand Fink’s expertise in privacy/GDPR has been an indispensable guidepost as we’ve brought our organisation into compliance with the law; she has literally contributed to the law review on data protection and it shows in her confidence in how she presents; never afraid to say that there’s something that isn’t knowable or that there’s something being done incorrectly.”