Køb eller salg af en virksomhed er en kompliceret og intensiv proces, hvor der typisk skal træffes flere store beslutninger med kort varsel. Samtidig er der ofte store ressourcer involveret. En forhastet og mangelfuld overdragelsesproces kan få fatale økonomiske konsekvenser for både køber og sælger samt virksomhedens medarbejdere. Det er derfor vigtigt at alliere sig med rådgivere, der har relevant erfaring og indsigt i de forskellige aspekter involveret i en virksomhedsoverdragelse samt dyb forståelse for de mangeartede interesser, der skal varetages undervejs. Vores erfarne rådgivere står klar til at hjælpe dig med at opnå en succesfuld virksomhedsoverdragelse (M&A).
Vi er din betroede rådgiver igennem hele processen
Vores mål som din rådgiver er at sikre dig det bedst mulige resultat og samtidig skabe tryghed og overblik gennem hele processen. Vi har stor erfaring og ekspertise indenfor virksomhedsoverdragelser (M&A). Vi leverer faglig kompetent og værdiskabende rådgivning samt sikrer dig en løsning, der ikke kun er juridisk korrekt, men også praktisk anvendelig og forretningsmæssig meningsfuld.
Som virksomhedsejer eller ledelsesmedlem får du en betroet og professionel rådgiver, som du trygt kan overlade den juridiske rådgivning til. Vi fungerer samtidig som din forretningsmæssige sparringspartner. Det giver dig mere overskud til at fokusere på at bevare virksomhedsdriften intakt og upåvirket af processen.
Specialistrådgivning inden for forskellige juridiske områder
En virksomhedsoverdragelse berører mange forskellige juridiske områder, hvilket kræver stor erfaring og kompetence. Vi har den nødvendige selskabsretlige, kommercielle, finansielle og strategiske indsigt til at rådgive om alle aspekter ved en virksomhedsoverdragelse, uanset dens omfang. Vi kan samtidig drage nytte af vores tætte kollegaers specialistviden inden for bl.a. ansættelsesretten til at tage hånd om de berørte medarbejdere samt inden for skatteretten til at yde relevant skatterådgivning om konsekvenserne forbundet med transaktionen. Vi samarbejder også gerne med revisorer, virksomhedsmæglere eller andre rådgivere om de økonomiske forhold. Det giver dig de bedst mulige vilkår for at træffe de rigtige beslutninger undervejs og opnå den mest optimale virksomhedsoverdragelse.
Skal vi hjælpe dig videre?
Er du blevet nysgerrig på, hvordan vi hjælper dig videre? Læs mere herunder og kontakt os gerne for en uforpligtende snak om et muligt samarbejde med os.
Du kan med stor fordel inddrage os tidligt i processen. Det giver dig mulighed for at få den korrekte rådgivning helt fra start. Vi hjælper dig med at lægge den rigtige plan, så vi sammen kan sikre den mest optimale løsning.
Læs mere om de involverede trin
Uanset om du står overfor at skulle købe eller sælge en virksomhed, står vi klar til at hjælpe. Der vil ofte være forskellige omstændigheder, der gør sig gældende – afhængig af om du står på køber- eller sælgersiden. Vi har omfattende erfaring med at yde rådgivning til en bred vifte af klienter om alle aspekter, der er forbundet med at skulle købe eller sælge en virksomhed.
Står du overfor et helt eller delvist salg af din virksomhed, kan der være mange følelser involveret – både for ejeren, ledelsen og medarbejderne. Vi kan hjælpe med at gøre virksomheden klar til salg med afsæt i de konkrete omstændigheder, der gør sig gældende i lige nøjagtig din virksomhed. Dermed opnår du sikkerhed for, at de salgsforberedende skridt gennemføres med respekt for virksomhedens baggrund og historik.
Står du overfor at skulle opkøbe eller investere i en virksomhed, kan vi hjælpe med at foretage nødvendige forberedende strukturændringer samt afdække og identificere risici ved hjælp af strukturerede due diligence undersøgelser.
Med CLEMENS som rådgiver er du sikret kompetent og erfaren håndtering af processen, der tager hensyn til de konkrete omstændigheder i virksomheden – det gælder både hvis du skal købe eller sælge.
En grundig virksomhedsoverdragelsesproces indeholder mange elementer, som kan være vanskelige at overskue samtidig med, at den daglige drift af virksomheden skal varetages.
Med vores rådgivning får du overblik over de enkelte trin og kendskab til de involverede risici. Du er samtidig sikret en kompetent og professionel håndtering af de tilknyttede juridiske og praktiske forhold – som vi varetager i tæt samarbejde med dig.
Vores mål er, at du får et gnidningsfrit og trygt forløb.
De forskellige opgaver i en virksomhedsoverdragelse vil naturligvis variere afhængig af hvilken type virksomhedsoverdragelse, der er tale om. Der er dog nogle grundlæggende trin, der typisk være involveret.
Med vores rådgivning er du sikret grundig forberedelse og planlægning samt juridisk sparring allerede i den indledende fase.
Vi rådgiver bl.a. om:
- Salgsmodning
- Valg af overdragelsesform og struktur
- Værdiansættelse og prissætning
- Indledende forhandlingsstrategi
- Forhandling om hovedvilkår
- Håndtering af medarbejderrelationer
- Fortrolighedsaftaler
- Hensigtserklæringer
- Skattemæssige forhold
- Fremtidig virksomhedsstruktur
- Procesplanlægning og styring
Begrebet due diligence dækker over de juridiske undersøgelser potentielle købere og disses rådgivere får mulighed for at foretage af en virksomhed, inden overdragelsen finder sted. Det sikrer, at virksomhedsoverdragelsen sker på så oplyst et grundlag som muligt.
Samtidig kan due diligence undersøgelsen påvirke prissætningen af virksomheden, da den kan afdække eventuelle risici ved overdragelsen, og begrænse omfanget af de garantier og indeståelser, som sælger typisk skal afgive over for køber.
Uanset om du overvejer at købe, sælge eller fusionere med en virksomhed mv., er en grundig due diligence proces derfor altafgørende.
Vi forstår processens væsentlige betydning og rådgiver bl.a. om:
- Udarbejdelse eller bemærkninger til ”request list”
- Opsætning og håndtering af datarum
- Gennemførelse af due diligence undersøgelser
- Præcis, tilgængelig og relevant rapportering
- Koordinering af due diligence undersøgelser med dine andre rådgivere
En grundig forberedelse af forhandlingsprocessen samt professionel udformning af kontrakter og andre dokumenter er en forudsætning for en succesfuld virksomhedsoverdragelse.
Vi kender de typiske problemstillinger nøje og har erfaring med at udarbejde af alle typer af relevante dokumenter, bilag og accessoriske aftaler.
Med os som pennefører får du relevante dokumenter udarbejdet i et klart, tydeligt og ukompliceret sprog, uafhængig af transaktionens størrelse og kompleksitet. I forhandlingsprocessen bestræber vi os på at bidrage med tryghed, overblik og forhandlingsstyrke, så der skabes den fornødne balance i forhandlingslokalet.
Vi rådgiver bl.a. om:
- Alle juridiske dokumenter, bl.a. kontrakter, bilag og accessoriske aftaler
- Købesummens opgørelse og regulering
- ”Earnout”-modeller
- Risikoafdækning, sikkerhedsstillelse og garantier
- Finansiering
- Geninvestering
- Konkurrence- kunde- og medarbejderklausuler
- Ledelsesaflønning og incitamentsprogrammer
- Ansættelsesretlige forhold, herunder lønmodtageres retsstilling
- Privatretlige forhold
- Forhandlingsprocessen
Der er ofte en lang række forpligtelser, som parterne hver især skal opfylde i forbindelse med gennemførelse af en virksomhedsoverdragelse. Vi er tilgængelige gennem hele processen og følger alle opgaver helt til dørs.
Vi hjælper bl.a. med:
- Forberedelse og gennemførelse af ”pre-closing” handlinger
- Forberedelse og afholdelse af ”closing”-mødet
- Sparring vedrørende implementering i købers koncern
- Udarbejdelse af integrationsplan
- Opfølgning og rapportering
Har vi overbevist dig om, at vi er den rette rådgiver til opgaven?
For os handler det meget om tillid. Vi mener trygt, at du kan overlade håndteringen af din virksomhedsoverdragelse til os. Med CLEMENS vil du få en rådgiver, der involverer sig dybt i din sag og agerer din betroede allierede undervejs i hele processen. Kontakt én af vores M&A specialister allerede i dag, hvis vi skal hjælpe dig trygt videre.
Har vi ikke overbevist dig endnu? Så kan du downloade vores M&A publikation her.