Reguleringen af forbrugerbeskyttelse i Danmark og EU er i dag både omfattende og kompleks. Mange virksomheder har i praksis svært ved at navigere i de juridiske rammer for online salg og markedsføring, fordi såvel markedet som den juridiske regulering er i rivende udvikling, og nye salgs- og markedsføringsmetoder opstår på daglig basis og dermed introducerer nye muligheder men samtidig også complianceudfordringer og risici for virksomhederne.
Hvordan kan vi hjælpe?
CLEMENS specialister har indgående erfaring med rådgivning inden for alle aspekter af reguleringen af e-handel og forbrugerret, og vi bistår dagligt en lang række danske og internationale virksomheder med håndtering af problemstillinger relateret til e-handel og forbrugerret, herunder blandt andet relateret til forbrugeraftaleloven, betalingsloven, markedsføringsloven, P2B-forordningen, DSA-forordningen, e-Privacy direktivet, cookiebekendtgørelsen, e-handelsloven mv.
Vi rådgiver blandt andet om:
- Generel markedsføring og forbrugerbeskyttende lovgivning
- Handelsbetingelser og forbrugeraftaler
- Konkurrencebetingelser
- Compliance i forbindelse med konkrete salgs- og markedsføringsprocesser, hjemmesideopsætninger, markedsføringstiltag mv.
- Indsamling og brug af personoplysninger i forbindelse med online salg og markedsføring
- Salg og markedsføring via sociale medier
- Salg og markedsføring via online platforme
- Brug af influencers, herunder udarbejdelse af influenceraftaler
- Anvendelse af cookies og cookielignende teknologier
- Markedsføring målrettet børn og unge
- Salg og markedsføring af alkohol og andre aldersbegrænsede produkter
- Klage- og tilsynssager hos Forbrugerklagenævnet, Forbrugerombudsmanden og andre relevante myndigheder
- Politianmeldelser og erhvervsstraffesager i forbindelse med overtrædelse af markedsførings- og forbrugerbeskyttelsesretlige regler
Hvornår må jeg bruge cookies og cookielignende teknologier?
Cookies er små datafiler, som bliver lageret på brugerens computer, tablet eller smartphone, og som har til formål at indsamle digitale fodspor om brugeren af en hjemmeside, app eller lignende. Disse digitale fodspor anvendes typisk til at forbedre kvaliteten af hjemmesiden, optimere brugervenlighed, besøgsstatistik og markedsføring.
Cookielignende teknologier findes dog også i fx nyhedsbreve, som indeholder pixels.
Medmindre der er tale om teknisk nødvendige cookies, må cookies og cookielignende teknologier udelukkende anvendes, hvis brugeren har givet samtykke hertil.
Samtykket skal blandt andet være frivilligt, informeret og let at trække tilbage.
Manglende overholdelse af reglerne om cookies kan i sig selv medføre bødestraf men vil ofte også medføre overtrædelse af de databeskyttelsesretlige og markedsføringsretlige regler.
Hvordan overholder jeg spamforbuddet?
Spamforbuddet følger af markedsføringslovens § 10 og indebærer, at du som erhvervsdrivende ikke må rette henvendelse til nogen ved brug af blandt andet elektronisk post med henblik på direkte markedsføring, medmindre modtageren har givet sit forudgående samtykke hertil.
Elektronisk post omfatter først og fremmest e-mails, men da begrebet skal forstås bredt, vil det også kunne omfatte andre typer henvendelser, herunder fx direkte henvendelser i private indbakker på sociale platforme og lignende.
Det er i øvrigt vigtigt at være opmærksom på, at spamforbuddet omfatter henvendelser til både forbrugere og erhvervsdrivende, herunder fx virksomheders info-mails og lignende.
Et samtykke til direkte markedsføring skal være frivilligt, informeret og let at trække tilbage.
Såfremt et samtykke til direkte markedsføring ikke lever op til lovgivningen, kan du som erhvervsdrivende pålægges en bødestraf.
Hvorfor er forbrugerbeskyttelse vigtigt?
Alle virksomheder der målretter salg og markedsføring mod forbrugere skal overholde den forbrugerbeskyttende lovgivning. I Danmark er det Forbrugerombudsmanden der er klage- og tilsynsførende myndighed for så vidt angår virksomheders compliance med de forbrugerretlige regler.
Det primære formål med al forbrugerbeskyttende lovgivning er at sikre, at forbrugere kan handle åbent og sikkert i et gennemsigtigt marked med fair og fri konkurrence.
Manglende compliance med de forbrugerretlige regler kan resultere i bøder, retssager, negativ omtale og kommercielle skader, herunder fx som følge af tillids- og troværdighedstab.