Regeringen har pr. 1. juli 2024 i anledning af deres erhvervsudspil ”Et stærkere erhvervsliv” sendt et udkast til lovforslag i høring. Lovforslaget indeholder væsentlige forbedringer af generationsskiftemulighederne, herunder nedsat bo- og gaveafgift, retskrav på skematisk værdiansættelse samt udvidet adgang til at overdrage ejendomsvirksomheder med succession. Samtidig foreslås det at udvide gaveafgiftskredsen, således at søskende fremadrettet ikke er indkomstskattepligtige af gaver, men omfattet af gaveafgiftsreglerne.
Læs med nedenfor, hvor vi giver en overordnet gennemgang af de forslåede nye regler.
Retskrav på skematisk værdiansættelse
Efter de nugældende regler skal en virksomheds værdi ved beregning af bo- og gaveafgift fastsættes til handelsværdien. Såfremt der ikke foreligger en objektiv konstaterbar værdi, skal værdien fastsættes efter et skøn. Der er udarbejdet nogle vejledende retningslinjer, henholdsvis goodwillcirkulæret og aktiecirkulæret (TSS-cirkulære 2000-9 og 2000-10) samt vejledende anvisninger i Den Juridiske Vejledning, afsnit C.C.6.4.1.2, som typisk anvendes ved opgørelsen af handelsværdien ved overdragelse mellem interesseforbundne parter. Hvis de foreslåede regler træder i kraft, anføres det i forarbejderne, at disse cirkulærer ophæves. Umiddelbart efterlader dette et hul i værdiansættelsessystematikken for virksomheder, der overdrages mellem nære familiemedlemmer, men hvor eksempelvis successionsbetingelserne ikke er opfyldt. Det må forventes, at der bliver taget stilling hertil ved lovforslagets senere behandling.
De nugældende aktie- og goodwillcirkulærer fastsætter virksomhedens værdi på baggrund af den regnskabsmæssige egenkapital med visse reguleringer med tillæg af en skematisk beregnet værdi af virksomhedens goodwill.
For at sikre tryghed og forudberegnelighed for virksomhederne er det foreslået, at de familieejede erhvervsvirksomheder, herunder både selskaber og personligt drevne virksomheder, fremadrettet har et retskrav på at anvende en skematisk værdiansættelsesmetode til opgørelsen af virksomhedens værdi i forbindelse med generationsskifte inden for den nære familiekreds. Dermed kan de familieejede virksomheder få vished om, hvilken bo- eller gaveafgift, der skal betales ved et generationsskifte.
Værdiansættelsen vil ske med udgangspunkt i de vejledende retningslinjer, som vi kender i dag fra aktie- og goodwillcirkulærerne, dog med konkrete ændringer i relation til goodwillberegningen.
Kortfattet tager metoden udgangspunkt i virksomhedens bogførte egenkapital med tillæg af en kapitaliseret værdi af virksomhedens merindtjening. Merindtjeningen opgøres på grundlag af de regnskabsmæssige overskud de seneste 5 regnskabsår forud for overdragelsen med visse reguleringer. Levetiden af merindtjeningen fastsættes ud fra et skema, som udgøres af en kombination mellem væksten i virksomhedens omsætning i de seneste 5 regnskabsår og afkastet af virksomhedens driftsrelaterede aktiver. Det foreslås, at levetiden maksimalt kan være 15 år.
Dette indebærer en ændring i forhold til de nugældende skematiske beregningsregler for goodwill, hvor der kun tages udgangspunkt i de seneste 3 regnskabsår, ligesom den nugældende praksis, som tager udgangspunkt i en levetid på goodwill på 7 år, vil bortfalde.
Efter de nugældende cirkulærer afsættes der udskudt skat af den beregnede goodwill. Dette er ikke tilfældet i udkastet til lovforslag og de regneeksempler, som er medtaget her. Ændringen, som ikke er uvæsentlig, er ikke nærmere omtalt i bemærkningerne. Det må forventes, at det under lovforslagets behandling vil blive afklaret, om ændringen er tilsigtet eller beror på en fejl.
Hvad angår den bogførte egenkapital foreslås det endvidere at denne, i tilfælde af at den ikke giver et retvisende billede, skal reguleres. Det kan f.eks. være tilfældet, hvis der er sket væsentlige frasalg eller tilkøb af virksomhed eller nedlukning eller opstart af væsentlige aktiviteter. I disse tilfælde vil resultaterne fra de forrige år formentlig ikke være retvisende, og de vil derfor kunne kræves reguleret.
Ydermere foreslås det, at egenkapitalen skal reguleres, idet bl.a. fast ejendom skal ansættes til handelsværdien, og at den bogførte værdi af immaterielle aktiver og eventuelle egne aktier fratrækkes.
Få hjælp til din skatteret.
Det foreslås desuden at tage højde for, at ikke alle typer af virksomheder kan have samme forudsætninger for at anvende den skematiske metode. Der skal derfor gælde to undtagelser, idet følgende virksomheder ikke er omfattet af retskravet på anvendelse af den foreslåede skematiske værdiansættelsesmetode:
- Virksomheder, hvis aktivitet primært består i udvikling og ejerskab af immaterielle aktiver, der endnu ikke har givet afkast, og
- Nyopstartede virksomheder, der har eksisteret i mindre end tre år.
Forslaget om retskravet på en skematisk værdiansættelse gælder både for selskaber og personligt drevne virksomheder, der opfylder betingelserne for den nedsatte bo- og gaveafgift. Denne værdiansættelsesmetode gælder udelukkende ved opgørelsen af bo- og gaveafgift, og gælder således ikke ved værdiansættelse i andre sammenhænge, f.eks. ved avancebeskatning ved ophør af skattepligt eller overdragelse i hovedaktionærforhold.
Retskravet indebærer, at parterne har valgfrihed imellem at vælge en værdi efter den skematiske værdiansættelsesmetode eller en værdi opgjort til handelsværdien. Vælger parterne en værdi opgjort efter den skematiske model, vil skattemyndighederne kontrollere beregningen samt tilpasse denne, såfremt værdien efter den skematiske metode ikke er opgjort korrekt. Det må dog forventes, at et valg om at anvende den skematiske værdiansættelsesmetode vil lette dialogen med skattemyndighederne og formindske længerevarende diskussioner om værdien.
Kontakt os for et uforpligtende møde om de nye regler
Bo- og gaveafgiften nedsættes fra 15 % til 10 %
Gaver, der gives til personer indenfor gaveafgiftskredsen, herunder børn, stedbørn, børnebørn, forældre, mf., er afgiftsfrie op til et fast årligt beløb, der p.t. udgør DKK 74.100 (2024-niveau).
Såfremt beløbet overstiger den afgiftsfrie bundgrænse, vil det blive pålagt en afgift på 15 %.
Gaver til bedsteforældre og stedforældre pålægges dog en afgift på 36,25 %.
Gaver til søskende er efter de nugældende regler indkomstskattepligtige.
Arv til nære familiemedlemmer er i dag ligeledes underlagt en boafgift på 15 %.
Arv til personer udenfor den nære familiekreds bliver pålagt en tillægsboafgift på 25 %, hvilket giver en samlet afgift på 36,25 %.
En tidligere regering nedsatte bo- og gaveafgiftssatsen i forbindelse med generationsskifte, som gradvist skulle falde fra 15 % til 5 % i en periode fra 2016 – 2020.
Den ensartede bo- og gaveafgift på 15 % blev dog genindført fra 2020.
Regeringen har nu foreslået, at bo- og gaveafgiftssatsen nedbringes til 10 % ved generationsskifte af erhvervsvirksomheder inden for den nære familiekreds, såfremt følgende betingelser er opfyldte:
- Betingelserne for skattemæssig succession skal være opfyldte (dog ikke et krav, at der rent faktisk sker overdragelse med skattemæssig succession)
- Afdøde/gavegiver skal have ejet erhvervsvirksomheden i minimum 1 år forud for overdragelsen (ejertidskrav)
- Afdøde/gavegiver eller dennes nærtstående skal have deltaget aktivt i virksomheden i mindst 1 år af dennes ejertid enten ved at have deltaget i driften af virksomheden i et ikke uvæsentligt omfang (hvis personlig drevet virksomhed) eller ved at have deltaget i ledelse (hvis drevet i selskabsform)
- Arvingen/gavemodtager skal opretholde ejerskabet af erhvervsvirksomheden i en periode på minimum 3 år efter overdragelsen (holdingkravet)
Det er de samme værnsregler, som var gældende for den nedsatte bo- og gaveafgift i perioden fra 2016-2019.
Hvis arvingen eller legataren inden der er gået 3 år efter overdragelsen direkte eller indirekte foretager en hel eller delvis overdragelse af erhvervsvirksomheden, forhøjes afgiften til 15 %.
Forhøjelsen sker dog kun for den forholdsmæssige andel af den 3-årige periode, der ikke allerede er udløbet.
Den forhøjede afgift skal i så fald beregnes på baggrund af virksomhedens handelspris, og ikke med udgangspunkt i den skematiske værdiansættelse, som er omtalt ovenfor.
Søskende bliver omfattet af gaveafgiftskredsen
Som nævnt ovenfor er gaver til søskende i dag som udgangspunkt indkomstskattepligtige hos modtageren. Søskende er dermed ikke omfattet af gaveafgiftskredsen.
Regeringen har nu foreslået, at søskende tilføjes kredsen af nære familiemedlemmer, der omfattes af reglerne om gaveafgift i stedet for reglerne om indkomstskat.
Søskende vil derfor fremadrettet kunne give hinanden gaver under den afgiftsfrie bundgrænse uden at skulle betale gaveafgift eller indkomstskat heraf, og vil derudover skulle betale 15 % i gaveafgift af det beløb, som overstiger bundgrænsen.
Der ses således en stor besparelse ved gaver mellem søskende sammenholdt med de nugældende regler.
Ved overdragelse af erhvervsvirksomheder mellem søskende vil den foreslåede nedsatte bo- og gaveafgiftssats på 10 % kunne anvendes – forudsat at betingelserne herfor er opfyldt.
Tilsvarende foreslås det, at søskende alene skal betale 15 % i boafgift i tilfælde af arv.
Er du i tvivl om, hvilke regler du er underlagt,
så kontakt os for et uforpligtende møde
book et møde
Aktive udlejningsvirksomheder kan fremover overdrages med skattemæssig succession
Den såkaldte ”pengetankregel” afgrænser hvilke virksomheder, der kan overdrages med skattemæssig succession til den nære familiekreds og til visse medarbejdere.
Sker overdragelsen med skattemæssig succession, udløses ingen aktieavancebeskatning ved overdragelsen. I stedet indtræder erhververen i overdragerens skattemæssige stilling, herunder med hensyn til anskaffelsessummen.
Beskatningen af en eventuel fortjeneste udskydes til det senere tidspunkt, hvor erhververen afstår virksomheden.
Pengetankreglen indebærer dog, at virksomheder, der i overvejende grad består af passiv kapitalanbringelse, ikke kan generationsskiftes med skattemæssig succession.
Loven indeholder nærmere matematiske regler for beregningen af, hvorvidt dette er tilfældet.
Ligeledes fremgår det direkte af lovteksten, at passiv kapitalanbringelse omfatter ”fast ejendom, kontanter, værdipapirer el.lign.”.
Udlejningsvirksomhed anses efter de nuværende regler for passiv kapitalanbringelse. Ejere af udlejningsvirksomheder eller ejendomsselskaber, der i overvejende grad driver virksomhed med udlejning af fast ejendom, har dermed ikke tidligere haft mulighed for at benytte de gunstige successionsregler ved generationsskifte.
Regeringen har i forslaget udvidet adgangen til succession, således at udlejningsvirksomhed på visse betingelser ikke længere anses som passiv kapitalanbringelse. Dermed kan ejere af den type virksomhed tillige fremadrettet få adgang til generationsskifte med skattemæssig succession.
Det er herved forudsat, at der er tale om aktiv udlejningsvirksomhed, hvilket kræver, at en række betingelser er opfyldt.
Læs vores artikel: Nemmere adgang til generationsskifte i udlejningsbranchen
Såfremt udlejningsvirksomheder opfylder kriterierne for at være aktiv udlejningsvirksomhed, sidestilles disse med andre erhvervsvirksomheder i relation til generationsskifte. Dermed gives der adgang til overdragelse med skattemæssig succession, ligesom der er adgang til den nedsatte bo- og gaveafgift og den skematiske værdiansættelsesmetode, såfremt betingelserne herfor i øvrigt er opfyldte.
Ikrafttræden
Forslagene om, at nedsætte bo- og gaveafgiften ved generationsskifte samt retskravet på skematisk værdiansættelse foreslås indført med virkning for gaver, der ydes den 1. oktober 2024 eller senere, og for udlodning fra boer vedrørende personer, der er afgået ved døden den 1. oktober 2024 eller senere.
Forslaget om, at udlejningsvirksomheder skal sidestilles med andre erhvervsvirksomheder hvad angår adgangen til successionsmuligheder ved generationsskifte, foreslås indført med virkning for overdragelser fra og med den 1. januar 2025.
Endeligt foreslås det, at ændringen i kredsen af nærtstående familie, hvormed søskende omfattes, er gældende fra og med den 1. januar 2027.
CLEMENS bemærker
De manglende klare retningslinjer for værdiansættelse af virksomheder ved generationsskifte samt den savnede adgang til generationsskifte med skattemæssig succession for udlejningsvirksomheder har vanskeliggjort generationsskifte af familieejede virksomheder.
Samlet er der tale om en markant forbedring af rammevilkårene for generationsskifter. Det, at der kommer mere faste rammer, vil også gøre processerne hurtige og resultere i, at flere generationsskifter kan gennemføres uden, at der er behov for bindende svar forinden, ligesom antallet af sager om værdiansættelser må forventes at falde.
Vi forventer derfor, at mange virksomhedsejere vil benytte de nye regler, hvis de måtte blive vedtaget.
Erfaringen fra sidste gang generationsskiftereglerne blev lempet – og efterfølgende skærpet igen – vil givetvis også virke motiverende til at anvende de nye regler, da det ikke kan vides, om de på et senere tidspunkt måtte blive ophævet igen.
Kontakt os her hvis du har brug for en afklaring af reglerneVi holder dig opdateret
Ovennævnte ændringer har, som nævnt, karakter af et lovforslag, som netop er sendt i høring, hvilket betyder, at det endnu ikke er vedtaget.
Hos CLEMENS holder vi os løbende opdateret på udviklingen indenfor området, således vi konstant er opdateret på aktuel og relevant viden til brug for vores rådgivning.
Har du spørgsmål til regeringens høringsudkast til nyt lovforslag, er du mere end velkommen til at kontakte os for en uforpligtende samtale.