Rotter i nærheden af et lejemål har været et stigende problem mange steder i Danmark og kommunernes rottebekæmpelse har ofte slet ikke kunne følge med i bekæmpelsen af dem. Det til trods, er der pligter, man som udlejer skal iagttage ved håndteringen af evt. rotteproblemer.
Læs med her og få indblik i, hvad du selv kan og må gøre, samt hvad du har pligt til, som udlejer, i forhold til rotter i nærheden af et lejemål.
Rotter kan være en frygtelig plage på grund af omfanget af deres evne til at ødelægge genstande og ejendomme og denne artikel behandler derfor de muligheder og pligter, man som udlejer har i forbindelse med rotter.
Artiklen ser nærmere på, hvordan du som udlejer skal forholde dig ved konstateringen af rotter i eller omkring din udlejningsejendom.
Hvad er rotter og hvordan konstateres de?
En rotte er en gnaver i musefamilien og der findes omkring 64 forskellige arter af rotter. Rotter kategoriseres som skadedyr, hvilket er betegnelsen for dyr, som er til fare eller gene for mennesker og deres hjem. Men der er stor forskel på, hvor skadeligt et skadedyr reelt er, da det kan være alt fra myrer og bananfluer til husmår, rotter og væggelus. Her ser vi nærmere på rotter, som er et af de skadedyr, der kan forårsage særligt omfattende skader på genstande og ejendomme.
I de fleste tilfælde vil man ikke være tvivl om, at der er rotter i nærheden af et lejemål, for rotter er nemme at opdage. Rotter kan enten opdages ved, at man ser dem eller ved deres efterladte spor i form af affaldsstoffer eller beskadigelse af lejemålet eller ting i lejemålet.
Typiske tegn på rotter kan f.eks. være pludseligt opståede runde huller i græsset ved ejendommen, nedsunkne fliser, efterladte ekskrementer (aflange pølser, der er op til 2 cm lange og har en diameter på 5-6 mm) eller piben og kradsende lyde under gulve.
Hvis lejer bemærker pludselige gnavemærker eller andet, som man ikke kan finde en forklaring på, så er det derfor vigtigt at undersøge sagen nærmere.
Rotter er natdyr af natur, så det er sjældent, at man ser dem om dagen, medmindre rotterne tvinges frem. Oftest vil det derfor være sporene fra rotterne, der afslører, at der har været rottebesøg.
Det er derfor også vigtigt, at man som udlejer har instrueret lejerne i, hvordan de skal forholde sig, hvis der konstateres tegn på rotter, herunder særligt, at de skal give besked til udlejer hurtigst muligt. Det skyldes, at det er vigtigt at handle hurtigt ved tegn på rotter, så de ikke forårsager alvorlige eller vedvarende beskadigelser af ejendommen.
Kan rotter komme ind i lejligheder?
Som udlejer er det nærliggende at spørge, om rotter også kan komme ind, når lejligheden f.eks. ligger på 4. sal. Svaret er, at det kan de.
Rotter kan komme ind i en ejendom på mange måder og det gælder også etageejendomme.
Rotter er gode til at klatre og en af de mest almindelige måder er derfor, at de kryber ind fra kloaksystemet, hvor de som regel lever, og op igennem ejendommens faldstammer. De søger op den vej, fordi de kan fornemme den tørre luft oppe fra taget, hvor faldstammen typisk bliver udluftet. Herfra kan de kravle videre ud på lofter eller ud i ejendommens konstruktioner, hvis der er tæringer i faldstammen eller hvis udluftningen ikke er lukket i enden.
De kan dog også komme ind gennem åbenstående døre eller vinduer til fx vaskekældre eller opbevaringsrum. Man skal nemlig være opmærksom på, at rotter kun har brug for en åbning på 2 cm for at kunne komme ind.
Hvad gør du hvis du opdager tegn på rotter i nærheden af en udlejningsejendom?
Du har pligt til at anmelde rottebesøg eller tegn på rotter til kommunen med det samme, da det som udgangspunkt er kommunen der har pligt til at bekæmpe rotter. Det betyder, at jo flere informationer, du kan give kommunen om rotternes adfærd, jo bedre, idet rotterne derved mere målrettet kan bekæmpes.
Kommunen skal komme på besøg hurtigst muligt og senest 8 dage efter modtagelse af rotteanmeldelsen. Det gælder, uanset om anmeldelsen modtages i en weekend eller på en helligdag. Rotter anmeldes til kommunen via kommunens hjemmeside.
Ofte samarbejder kommunen med et skadedyrsbekæmpelsesfirma, og i så fald vil det normalt være dem, der kommer ud til ejendommen.
Når skadedyrsbekæmperen kommer på besøg, skal der helst være nogen fra udlejer til stede, som har viden om problematikken, således at skadedyrsbekæmperen kan få så mange og præcise oplysninger som muligt og samtidig har mulighed for at give gode råd om, hvordan rotter kan forebygges i fremtiden til en udlejerrepræsentant.
Hvem skal betale for skadedyrsbekæmpelse?
Som udlejer er det som udgangspunkt din pligt at bekæmpe skadedyr i din ejendom, som en del af din vedligeholdelsespligt, ligesom det også er dig, der hænger på regningen for skadedyrsbekæmpelsen, hvis ikke kommunen betaler for denne. Dog dækker kommunen som regel altid bekæmpelse af rotter.
Der kan dog være undtagelser til udgangspunktet, hvis lejer har handlet uforsvarligt, og selv har været medvirkende til, at der er kommet rotter. Det kan f.eks. være tilfældet, hvis lejer ikke har sørget for at holde lejemålet rengjort eller har efterladt madrester eller affald, som har lokket rotterne til. Det betyder, at lejer f.eks. også kan blive pålagt en del af regningen, hvis lejer, efter at have opdaget rotter, ikke har informeret udlejer om konstateringen af eller mistanke om forekomsten af rotterne i tide.
Det er derfor vigtigt at oplyse alle lejere om, at lejemålet skal holdes rengjort og at affald, mv. skal i affaldscontainere og altså ikke må efterlades rundt omkring.
Derudover bør man som udlejer overveje, om lejerne – hvor det er muligt – må fodre fugle og lignende udenfor, idet fuglefrø, mv. som fuglene ikke får spist i løbet af dagen også kan være med til at tiltrække rotter. Lejerne skal i så fald ligeledes have besked om, hvorvidt det er tilladt at fodre fugle, mv. udenfor ejendommen.
Vi hører ofte disse spørgsmål:
Hvis rotterne har lavet skader på noget af lejers indbo, skal lejer selv betale for udbedringerne af disse eller anmelde det til sin egen forsikring. Det er ikke din pligt som udlejer at erstatte lejers indbo, da det ikke er en del af lejekontrakten.
Da det som regel ikke tager særlig lang tid at bekæmpe rotter, er det kun i sjældne tilfælde, at lejer vil kunne kræve genhusning. I langt de fleste tilfælde vil lejer kunne blive boende i lejemålet, mens bekæmpelsen finder sted.
Hvis lejer ønsker at opsige lejemålet, fordi der har været rotter, er det som udgangspunkt stadig de normale regler for opsigelse, der gælder. Det skyldes, at det ikke anses for at være udlejers skyld, at der er kommet rotter i lejemålet og dermed har udlejer ikke misligholdt lejekontrakten.
Hertil gælder dog den undtagelse, ar hvis der er tale om at lejer har gjort udlejer opmærksom på, at der er rotter i lejemålet, og udlejer ikke gør noget ved rotterne, kan det blive misligholdelse af lejeaftalen fra udlejers side.
Det første man bør gøre, er at sikre, at kloakker og afløbsinstallationer er i orden og at omgivelserne er så lidt attraktive for rotter som muligt. Det betyder, at der ikke ligger affald udenfor ejendommen og ikke efterlades foder til andre dyr, som rotterne så vil kunne spise.
Derudover kan du som udlejer overveje at få installeret en rottespærre i ejendommens faldstammer eller kloakledninger, ligesom det anbefales at fjerne rod, byggemateriale og buskadser umiddelbart op ad ejendommen, hvor rotter kan skjule sig. Du bør også sikre at tagnedløb er intakte og slutter til under jorden, eller på anden måde er sikret mod rotter med net, ligesom du bør undersøge, om der kan sættes et kraftigt net på toppen af faldstammens udluftning på taget, så rotterne ikke kan kravle den vej ud og ind i ejendommen.
Sørg sluttelig også for, at lejerne er instrueret i at holde døre og vinduer til vaskekældre eller opbevaringsrum lukkede, så rotterne ikke kan komme ind ad disse.
Er du i tvivl om dine pligter ved rotteproblemer?
Hos CLEMENS rådgiver vi løbende udlejere og ejendomsadministratorer om, hvordan rotteproblemer skal håndteres – både i forhold til myndigheder, lejere og vedligeholdelsespligt.
Har du brug for sparring om forebyggelse, anmeldelse eller ansvar ved skader og tvister, står vi klar med specialiseret rådgivning.
Jeg har et spørgsmål og vil gerne ringes op(Artiklen er bragt i Magasinet Danske Udlejere i marts 2025)
