Tredjemand krænker dit varemærke – hvilke reaktionsmuligheder har du?

Når du som virksomhedsejer har etableret et stærkt varemærke, der er en central del af din forretning og identitet, er det afgørende at beskytte det mod uretmæssig brug. Men hvornår foreligger der en krænkelse, og hvad gør du, hvis tredjemand krænker din varemærkerettighed?

CLEMENS har tidligere bragt artiklen ”Hvad er et varemærke og hvordan beskytter du det?”. I denne artikel kigger vi nærmere på, hvilken adfærd fra tredjemand, der potentielt udgør en krænkelse af din varemærkerettighed og hvilke reaktionsmuligheder, du som rettighedshaver har.

Enerettens indhold

Når du har opnået en gyldig beskyttelse af dit varemærke – enten ved ibrugtagning eller registrering – opnår du en eneret til at bruge varemærket. Ifølge varemærkeloven har du som indehaver eneretten til at benytte varemærket i forbindelse med din erhvervsvirksomhed, og du kan derfor forbyde tredjemand at anvende dit varemærke – herunder tegn, der er identiske med varemærket eller ligner det beskyttede varemærke – i enhver erhvervsmæssig sammenhæng, hvis ikke tredjemand forud herfor har indhentet samtykke fra dig.

Med andre ord omfatter eneretten til varemærket:

  1. Retten til at anvende det beskyttede varemærke i forbindelse med udøvelsen af din erhvervsvirksomhed, og
  2. Retten til at forbyde tredjemand at anvende dit varemærke eller identiske eller lignende tegn i forbindelse med udøvelsen af deres erhvervsvirksomhed.

Artiklen vil i første omgang belyse, hvornår der er tale om erhvervsmæssig brug, og dernæst, hvornår der foreligger en retsstridig brug af dit varemærke.

  • Anvendelse af varemærket i erhvervsmæssig sammenhæng

Eneretten omfatter som udgangspunkt enhver form for erhvervsmæssig kendetegnsbeskyttelse, uanset om varemærket anvendes på et produkts emballage, i reklamer, på forretningspapirer, i forbindelse med import/eksport eller på anden måde.

Det ses ofte, at varemærket anbringes/benyttes direkte på en vare, men eneretten indebærer ligeledes et forbud for tredjemand mod at benytte varemærket på anden måde i forbindelse med markedsføring eller salg af et produkt eller en tjenesteydelse.

Sagt på en anden måde, har du som rettighedshaver, eneretten til at anvende varemærket med økonomisk vinding for øje.

Da eneretten som nævnt kun omfatter den erhvervsmæssige brug af varemærket, vil der ikke foreligge en krænkelse ved tredjemands brug af varemærket til udelukkende privat brug, dvs. uden økonomisk vinding for øje. Dette betyder imidlertid ikke nødvendigvis, at tredjemand må benytte sig af dit varemærke i forbindelse med en ydelse, der tilbydes gratis, da selve ydelsen kan have en værdi for tredjemand. Således har Højesteret bestemt, at brugen af ”Superliga” som en del af titlen på et managerspil udgjorde en krænkelse af eneretten (Varemærkelovens § 4, karnovs note 27).

I følgende afsnit ses nærmere på tre slags varemærkekrænkelser.

Hvornår foreligger der en krænkelse af et varemærke?

Hvis tredjemand benytter dit varemærke i erhvervsmæssig sammenhæng, vil der alene være tale om en varemærkekrænkelse, hvis mærket bruges som kendetegn for tredjemands virksomhed eller produkter, og dette særligt, hvis det benyttes som kommerciel oprindelsesangivelse. Nedenfor er et par eksempler oplistet på adfærd fra en tredjemand, der kan karakteriseres som en krænkelse af en varemærkerettighed.

Tredjemands brug af varemærket i sammenlignende reklame

Det er som udgangspunkt tilladt at henvise til konkurrenter og i denne forbindelse gøre brug af konkurrentens varemærke, hvis reklamen i øvrigt er i overensstemmelse med markedsføringslovens regler om sammenlignende reklamer.

En sammenlignende reklame, der ikke overholder markedsføringsloven, vil selvsagt være i strid med denne lov, men det vil tillige kunne udgøre en varemærkekrænkelse.

Hvis tredjemand anvender dit varemærke i en reklame for sine egne produkter, vil der f.eks. foreligge en krænkelse, hvis forbrugeren herved forveksler de to produkter, eller foranlediges til at tro, at der er en selskabsretlig forbindelse mellem jeres virksomheder. Tredjemand må naturligvis ikke ”snylte” på værdien af dit varemærke.

Tredjemands brug af varemærke som søgeord på internettet

I visse tilfælde kan en konkurrents brug af dit beskyttede varemærke som søgeord på internettet, og hvor forbrugeren ledes hen til konkurrentens hjemmeside, være i strid med varemærkeretten. Efter flere EU-afgørelser synes retsstillingen at være, at brugen af en andens varemærke som søgeord ikke i sig selv kan kvalificeres som en retsstridig erhvervsmæssig brug.

Afgørende er, om en almindeligt oplyst og rimeligt opmærksom forbruger kan foranlediges til at tro, at konkurrentens hjemmeside hidrører fra dig som varemærkeindehaveren, eller nogen, din virksomhed er kommercielt forbundet med. Der vil derfor være tale om en varemærkekrænkelse, hvis brugen af andres varemærke som søgeord indebærer en forvekslingsrisiko med hensyn til dine og din konkurrents varers kommercielle oprindelse.

Hvis du har brug for rådgivning eller har du et spørgsmål til hvordan du beskytter dit varemærke, er du altid velkommen til at kontakte CLEMENS eksperter

Lad os tage en snak

Hvilke reaktionsmuligheder har du, hvis dit varemærke krænkes af tredjemand?

Sanktionsmulighederne er i vidt omfang de samme for alle lovbestemte enerettigheder uanset, hvilken type immateriel rettighed der er tale om. De væsentligste sanktionsmuligheder er forbud, straf, erstatning/vederlag og inddragelse/tilintetgørelse.

Forbud/påbud – et foreløbigt retsmiddel

For hurtigst muligt at bringe den retsstridige brug af dit varemærke til ophør, har du mulighed for at få nedlagt et foreløbigt forbud/påbud. Det indebærer, at tredjemand foreløbigt skal foretage, undlade eller tåle bestemte handlinger, f.eks. at tredjemand skal stoppe markedsføringen af en bestemt vare eller tilbagekalde allerede markedsførte varer, hvis retten finder det sandsynliggjort eller godtgjort, at der foreligger en krænkelse.

For at få nedlagt et midlertidigt forbud/påbud, skal du som minimum sandsynliggøre, at:

  • Du har den påståede varemærkeret
  • Tredjemands adfærd nødvendiggør et forbud, og
  • Din mulighed for at opnå din ret vil forspildes, hvis du skal vente på en domstolsafgørelse.

Hvis betingelserne ikke længerne er opfyldt, kan forbuddet/påbuddet ophæves.

Inddragelse og tilintetgørelse

Ifølge varemærkeloven kan domstolene efter nedlagt påstand bestemme, at varer der krænker dit varemærke, skal:

  • Tilbagekaldes fra handelen
  • Endeligt fjernes fra handelen
  • Tilintetgøres
  • Udleveres til dig (forurettede) eller
  • At de ulovligt anbragte varemærker skal fjernes

Straf og påtale

Det kan være strafbart at krænke en varemærkeret, medmindre krænkelsen skyldes simpel uagtsomhed. Det vil sige, at tredjemand kan straffes med bøde eller under skærpende omstændigheder med fængsel, hvis vedkommende har krænket dit varemærke, og dette skyldes grov uagtsomhed eller er sket med forsæt.

Hvis tredjemand havde forsæt til at krænke dit varemærke eller har handlet groft uagtsomt, er forholdet undergivet privat påtale. Det vil sige, at du kan anlægge en retssag, der forløber efter reglerne i den civile retspleje.

Hvis krænkelsen derimod er sket forsætteligt, og der tillige foreligger skærpende omstændigheder, påtales forholdet af Anklagemyndigheden på din begæring.

Erstatning og vederlag

Det er oftest de civilretlige sanktionsmidler – forbud, påbud, erstatning og vederlag – der er vigtigst for dig som rettighedshaver, selvom en krænkelse af dit varemærke som nævnt også kan være strafbar.

Du kan som forurettet altid få erstatning efter dansk rets almindelige regler, det vil sige hvis tredjemand ved uagtsom adfærd har krænket dit varemærke, hvis du kan dokumentere, at dette har påført dig et økonomisk tab, som var påregneligt for tredjemand.

Ifølge varemærkeloven kan du imidlertid få tilkendt et vederlag, selvom det ikke er muligt at dokumentere et økonomisk tab, hvis tredjemand har handlet culpøst og krænket din eneret. Vederlagets størrelse vil oftest svare til det honorar eller den licensafgift, du ville have haft krav på, hvis du havde givet tredjemand samtykke til at benytte dit varemærke.

Krænkelse af varemærkeretten kan få store økonomiske og omdømmemæssige konsekvenser for din virksomhed. Det kan betyde alt fra tabte indtægter til skadet omdømme. Derfor er det essentielt at reagere hurtigt og målrettet, hvis du opdager en krænkelse.

Hos CLEMENS har vi mange års erfaring og ekspertise inden for immaterialret, og  vi står derfor klar til at rådgive dig om dine muligheder og hjælpe dig med at håndhæve dine rettigheder overfor tredjemand.

Bliv kontaktet af vores team

Aktuelt

Andre nyheder om IPR/immaterialret

Se flere relevante nyheder

Fandt du ikke det, du søgte? 

Kontakt os her. Vi sikrer, at der står en specialist klar til at hjælpe dig.

Når du kontakter os, behandler vi dine personoplysninger. Læs mere om dette i vores privatlivspolitik.
Dette felt er til validering og bør ikke ændres.