Lovændringer har udvidet Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens værktøjer og introduceret nye kontrolmekanismer, som øger fokus på mindre fusioner og skærper kravene til transaktionsprocesser.
Hvad betyder fusionskontrol i praksis for din virksomhed?
Med virkning fra den 1. juli 2024 har Folketinget vedtaget en række ændringer af konkurrenceloven, som udvider Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens (herefter ‘Konkurrencemyndigheden’) håndhævelsesmuligheder.
Ændringerne omfatter tre centrale områder:
- en call-in-regel for fusioner under tærskelværdierne,
- et nyt markedsefterforskningsværktøj, der muliggør indgreb uden konstatering af en overtrædelse, og
- ændringer i principperne for bødeberegninger.
Denne artikel har fokus på call-in-reglen og dens praktiske betydning for fusionskontrol i praksis.
Fusionskontrol
Forinden lovændringen var virksomheder alene forpligtet til at anmelde fusioner til Konkurrencemyndigheden, hvis deres omsætning oversteg tærsklerne fastsat i konkurrencelovens § 12, stk. 1:
- De deltagende virksomheder har en samlet årlig omsætning i Danmark på mindst DKK 900 mio. og mindst to af de deltagende virksomheder hver især har en samlet omsætning i Danmark på DKK 100 mio., eller
- Mindst én af de deltagende virksomheder har en samlet årlig omsætning i Danmark på mindst DKK 3,8 mia. og mindst én af de øvrige deltagende virksomheder har en samlet årlig omsætning på verdensplan på mindst DKK 3,8 mia.
Call-in-reglen: Nyt fokus på mindre fusioner
Lovændringen giver Konkurrencemyndigheden hjemmel til en såkaldt call-in-ret, der gør det muligt at kræve anmeldelse af fusioner, selv om de fastsatte omsætningstærskler ikke er opfyldt. Konkurrencemyndigheden kan benytte call-in-reglen, når:
De deltagende virksomheder tilsammen har en årlig omsætning i Danmark på mindst DKK 50 mio., og Konkurrencemyndigheden vurderer at fusionen kan hæmme den effektive konkurrence betydeligt.
Den lave omsætningstærskel i call-in-reglen kan give anledning til bekymring for, om Konkurrencemyndigheden vil stå over for en betydelig arbejdsbyrde, i betragtning af antallet af transaktioner i Danmark, hvor de deltagende virksomheder har en årlig omsætning på over DKK 50 mio. Forarbejderne til bestemmelsen indikerer dog, at erfaringer fra andre lande med lignende ordninger (herunder Norge, Letland, Tyskland m.fl.) viser, at der årligt højst vil være tale om én til to fusioner, der kræves anmeldt i medfør af call-in-reglen.
Reglen har til formål at forhindre de såkaldte “killer acquisitions,” hvor større etablerede virksomheder opkøber mindre, innovative opstartsvirksomheder, hvis fremtidige potentiale endnu ikke er afspejlet i omsætningen. Ved at eliminere sådanne virksomheder tidligt, kan etablerede aktører fjerne konkurrence og svække innovationen på markedet.
Tidsfrister for anmeldelse og kontrol af fusioner under omsætningstærsklerne
Den nye call-in-regel fastsætter desuden tidsfrister for, hvornår Konkurrencemyndigheden kan kræve fusioner anmeldt og træffe afgørelser herom. For det første har Konkurrencemyndigheden 15 hverdage til at afgøre, om fusionen skal anmeldes til fusionsskattekontrol.
Fristen løber dog først fra det tidspunkt Konkurrencemyndigheden er ”blevet gjort bekendt med en fusion”, hvilket vil sige, når Konkurrencemyndigheden har modtaget relevante og tilstrækkelige oplysninger til at kunne vurdere, om fusionen skal anmeldes. Af forarbejderne til loven fremgår det, at en pressemeddelelse eller anden omtale af transaktionen i medierne ikke er tilstrækkeligt.
For at give de involverede parter i en fusion en vis sikkerhed om fusionen og dens gennemførelse, kan Konkurrencemyndigheden ikke kræve en fusion anmeldt senere end 3 måneder efter, at en fusionsaftale er indgået, medmindre der foreligger særlige omstændigheder. Særlige omstændigheder kan foreligge, hvis fusionsparterne har fortroligholdt aftalen for at undgå Konkurrencemyndighedens opmærksomhed, eller hvis de ikke har besvaret Konkurrencemyndighedens anmodning om oplysninger inden for den fastsatte frist. Under sådanne omstændigheder kan en fusion kræves anmeldt op til 6 måneder efter dens gennemførelse.
Hvis Konkurrencemyndigheden vurderer, at fusionen skal anmeldes, må transaktionen ikke gennemføres, før den er blevet godkendt. Overtrædelse af dette krav kan medføre bødestraf samt opløsning af fusionen, hvis den allerede er gennemført.
Praktisk håndtering af reglerne:
Ved alle typer af transaktioner er det vigtigt at foretage en grundig vurdering af parternes konkurrenceretlige status, forinden udveksling af konkurrencefølsomme oplysninger igangsættes. Afklaring skal derfor ske forud for igangsætning af en due diligence proces, uanset om transaktionen falder inden for konkurrencelovens regler om fusionskontrol, herunder call-in-reglen.
Læs også vores artikel due diligence processen i virksomhedsoverdragelserDe nye regler indebærer, at man selv ved mindre transaktioner, håndterer en mulig behandling ved Konkurrencemyndigheden ved at indføre klausuler i overdragelsesaftalen, der dels sikrer parterne adgang til at undlade transaktionen, afhængigt af Konkurrencemyndighedens afgørelse og dels udsætter gennemførelsen af transaktionen (”Closing”) til Konkurrencemyndighedens afgørelse foreligger eller fristen for call-in er udløbet.
Ved transaktioner omfattet af call-in-reglen bør parterne desuden håndtere kommunikationen i forhold til Konkurrencemyndigheden.
Det kunne fx være, at transaktionen ikke gennemføres før:
- fristen på 15 hverdage er udløbet, uden at Konkurrencemyndigheden har krævet fusionen anmeldt,
- Konkurrencemyndigheden har bekræftet, at de ikke kræver fusionen anmeldt,
- parterne kan opnå Konkurrencemyndighedens godkendelse inden for en aftalt tidsramme, eller
- fristen for call-in (3 måneder eller 6 måneder ved særlige omstændigheder) er udløbet.
Står man over for en transaktion omfattet af call-in-reglen, anbefaler vi, at man igangsætter den foreslåede frist på 15 hverdage ved at gøre Konkurrencemyndigheden bekendt med fusionen og indsende nødvendige og relevante oplysninger.
Nødvendige og relevante oplysninger kan fx omfatte en beskrivelse af fusionen samt fusionsparterne, deres ejer- og kontrolforhold før og efter fusionen, herunder ejerstruktur, omsætning, markedsandele og markedsrolle.
Herudover bør transaktionsdokumenter, såsom en kopi af fusionsaftalen eller tilsvarende, vedlægges for at underbygge og dokumentere fusionens indhold og omfang.
Har du spørgsmål til fusionskontrol i praksis eller konkurrenceret i øvrigt, så kontakt os for en uforpligtende drøftelse.
book et møde