Det følger af markedsføringslovens § 10, at en erhvervsdrivende ikke må rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på direkte markedsføring, medmindre den pågældende har givet sit forudgående samtykke hertil.
Forbrugerombudsmanden har for nylig anmeldt virksomheden Café Venedig ApS til politiet for overtrædelse af spamforbuddet i markedsføringslovens § 10 i forbindelse med konkurrencer på sociale medier.
Læs Forbrugerombudsmandens udtalelse her: “Krav om at tagge andre i SoMe-konkurrencer er ulovligt”
Konkurrencer på Facebook, Instagram og andre sociale medier er blevet meget populære, og mange virksomheder benytter sådanne konkurrencer på sociale medier i deres markedsføring. Virksomhederne skal dog være opmærksomme på at overholde spamforbuddet i markedsføringsloven, som blandt andet indebærer, at det ikke må være en betingelse for deltagelse i konkurrencen, at deltagerne tagger andre i opslaget. Læs reglerne for spamforbuddet her: “Spamforbud – Vejledning fra Forbrugerombudsmanden”
Et tag udløser den efterhånden velkendte notifikation hos modtageren, og denne notifikation henviser den taggede bruger til virksomhedens konkurrence. Såfremt virksomheden stiller det som et krav, at deltagerne i konkurrencen skal tagge andre, sendes notifikationerne på vegne af virksomheden.
Dette vil stride med markedsføringslovens forbud mod spam, hvis den taggede person ikke har givet samtykke til markedsføring fra virksomheden og dermed til at modtage notifikationen, jf. markedsføringslovens § 10.
Enhver har således ret til selv at bestemme, hvem de vil modtage reklame fra, og en virksomhed må derfor ikke sende fx notifikationer på sociale medier uden først at indhente modtagerens samtykke hertil. Virksomhederne må heller ikke få andre til at gøre det på virksomhedens vegne.
CLEMENS’ persondataeksperter står altid klar, hvis du har spørgsmål til artiklen, eller hvis din virksomhed har brug for hjælp til at udarbejde retningslinjer for markedsføring på de sociale medier m.v.